မိန္းကေလးမ်ားအားလံုး တန္းတူညီမွ်ပညာသင္ၾကားခြင္႔ရမယ္႔အခါ
ျပည္႔ျပည္႔ဝဝရရွိႏုိင္မွာ ျဖစ္တဲ႔အတြက္ အလြန္ပဓာနက်တဲ႔ အခ်က္ျဖစ္ၿပီး ႏုိင္ငံသားတစ္ေယာက္ရဲ႕ အခြင္႔အေရးျဖစ္သလို ႏုိင္ငံေရးဆုိင္ရာအခြင္႔အေရးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ခြင္႔အေရးေၾကျငာစာတမ္းရဲ႕ ပုိဒ္ခြဲ ၂၆မွာ လူသားတုိင္းပညာသင္ၾကားခြင္႔ရွိတယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားေပမယ္႔
ဒီလူ႔အခြင္႔အေရးကို ခ်ိဳးေဖာက္မႈကို ခံေနရတဲ႔ မိန္းကေလးနဲ႔ အမ်ဳိးသမီးေတြ ကမၻာအႏွံ႔မွာ ရွိပါတယ္။ ကမၻာ႔စာမတတ္သူလူဦးေရနဲ႔ သံုးပံုႏွစ္ပံုဟာ အမ်ိဳးသမီးေတြ ျဖစ္ၿပီး ဒါဟာ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ခြဲျခားႏွိမ္႔ခ်ခံေနရျခင္းကို ထင္ရွားသိေစတဲ႔ သက္ေသတစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ကုလသမဂၢက ျပ႒ာန္းတဲ႔ လူ႕အခြင္႔အေရးေၾကျငာစာတမ္းရဲ႕ စာပုိဒ္(၂၆)မွာ
လူတိုင္းမွာ ပညာသင္ၾကားဖုိ႔ အခြင္႔အေရးရွိတယ္။ အနည္းဆံုးေတာ႔ မူလတန္းနဲ႔
အေျခခံအဆင္႔ေတြမွာ ဒါ(ပညာသင္ၾကားခြင္႔)ဟာ အခမဲ႔ျဖစ္သင္႔တယ္လို႔ဆိုထားေပမယ္႔ကုလသမဂၢရဲ႕စစ္တမ္းမ်ားအရ၇၂သန္းမွ်ေသာ ကေလးေတြဟာ
ေက်ာင္းမွာမရွိဘဲအမ်ားစုဟာမိန္းကေလးေတြျဖစ္ပါတယ္။အမ်ိဳးသမီးမ်ားအားနည္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ
ပေပ်ာက္ေရးဆိုင္ရာ
ကုလသမဂၢ သေဘာတူစာခ်ဳပ္ Convention on the Elimination of All Forms of
Discrimination Against Women (CEDAW) ၁၉၉၇ ခုႏွစ္က အဖဲြ႕၀င္အျဖစ္
ျမန္မာႏုိင္ငံက လက္မွတ္ေရးထုိးခဲ့ပါတယ္။
ေဆာင္ရြက္ရမည္။ အထူး သျဖင္႔ အမ်ိဳးသားမ်ား၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ား တန္းတူ ညီမွ်ေရးအေပၚ အေျခခံ၍-
(င)အထူးသျဖင္႔ အေစာဆံုးျဖစ္ႏိုင္ေသာ အခ်ိန္ကာလတြင္ အမ်ိဳးသား၊ အမိ်ဳးသမီးမ်ား အၾကားတည္ရွိေနသည္႕ ပညာေရးကြာဟခ်က္မ်ား ေလ်ာ႔ပါးရန္ ရည္ရြယ္သည္႔အရြယ္ေရာက္ သူဆိုင္ရာႏွင္႔ လုပ္ငန္းဆိုင္ရာ စာေပသင္ၾကား တတ္ေျမာက္ေရးအစီအစဥ္မ်ားတြင္ သင္ၾကားခြင္႔ရရန္ အခြင္႕အေရးမ်ား၊ တူညီေသာ အခြင္႔အလမ္းမ်ားရရွိေစ ရမည္။
စြန္႔ခြါသူမိန္းကေလးမ်ားႏွင္႔အမ်ိဳးသမီးမ်ားအား စုစည္းဖြဲ႕စည္းရန္ အစီအစဥ္မ်ားကို အာမခံခ်က္ေပးရမည္။
အလက္မ်ားကို သင္ၾကား ခြင္႔ရွိရန္ အာမခံခ်က္ရွိေစရမည္။ လို႔ ပါရွိပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ အမ်ဳိးသမီးမ်ားဟာ မေမြးခင္ကတည္းက အခြင့္အေရးအျပည့့္အ၀ ရေနၿပီး ခဲြျခားဆက္ဆံမႈမရွိဟု CEDAW ေကာ္မတီသုိ႔ ျမန္မာအစုိးရမွ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တုိဘာလ အစီရင္ခံစာတြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
အခ်ိဳးဟာ ၇၂.၈% သာ ရွိၿပီး အထက္တန္းအဆင္႔မွာေတာ႔ ၅၇.၉% သာ က်န္ရွိပါေတာ႔တယ္။ မိန္းကေလးေတြဟာ ပညာသင္ၾကားတဲ႔အခါ ခြဲျခားဆက္ဆံရမႈေတြ ရွိ၊မရွိကို သိဖို႔ ေမးခြန္းအခ်ိဳ႕ေမးရင္း အေျဖရွာႏုိင္ပါတယ္။ ·
- ပညာသင္ၾကားႏုိင္ခြင္႔ရွိတယ္ဆိုရင္ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ေနရာေဒသအခက္အခဲေတြနဲ႔ ပညားမသင္ၾကားႏုိင္ဘဲ ပ်က္ကြက္ႏႈတ္ထြက္ရမယ္႔ ဘာအခက္အခဲေတြရွိလဲပညာသင္ၾကားႏိုင္ပါလွ်က္ မိန္းကေလးရဲ႕ လုပ္အားကို ရယူဖို႔ ၊ေစာေစာစီးစီးအိမ္ေထာင္က်သြားလို႔ ပညာသင္ၾကားေရးမွာ ရပ္တန္႔သြားခဲ႔သလား။
ေမးခြန္းအခ်ိဳ႕ေမးခဲ႔ပါတယ္။ သူမက မူလတန္းအထိပဲ ပညာသင္ခြင္႔ရခဲ႔ပါတယ္။ အလယ္တန္းေက်ာင္းမတက္ရတဲ႔ အေၾကာင္းျပခ်က္က သူမတုိ႔ရြာမွာ အလယ္တန္းေက်ာင္း
မရွိေသာေၾကာင္႔လုိ႔ ဆိုပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ေက်ာင္းထြက္ခဲ႔ရကာ အသက္ဆယ္ႏွစ္အရြယ္ထဲကစ လယ္ထဲမွာ အလုပ္လုပ္ခဲ႔တာ ယေန႔အိမ္အကူလုပ္သည္႔တုိင္ ျဖစ္ပါတယ္။ သူမလိုမ်ိဳး ေသစာရွင္စာတတ္ၿပီးေရာဆိုၿပီး ေက်ာင္းကေန ႏႈတ္ထြက္လိုက္ရတဲ႔ မိန္းကေလးေတြဟာ
ျမန္မာႏိုင္ငံအႏွံ႔မွာ ရွိၾကပါတယ္။
မထင္ၾကပါဘူး။ဒါေပမယ္႔ အမ်ိဳးသမီးေတြက ပညာမတတ္တဲ႔အခါ အလုပ္အကုိင္ေစ်းကြက္မွာ ခြဲျခားႏွိမ္႔ခ်မႈေတြေပၚေပါက္လာၿပီး သူမရဲ႕ မ်ိဳးဆက္အတြက္လည္း ပိုမိုနိမ္႔က်ဆိုးရြာလာေစၿပီး ဆင္းရဲမြဲေတမႈသံသရာလည္ေနဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေလ႔လာခ်က္မ်ားအရ ပညာတတ္သူအမ်ိဳးသမီးအမ်ားစုဟာ ႏုိင္ငံေရးအသိ၊ လူမႈေရး ပညာ၊ သိပၸံပညာကို နားလည္စြမ္းရွိၿပီး က်န္းမာေရးလိုက္စားတဲ႔အျပင္ ေကာင္းမြန္စြာ အမႈထမ္းႏုိင္သူေတြျဖစ္ၾကပါတယ္။
ေမြးဖြားေပးႏုိင္ေၾကာင္း ေတြ႔ရပါတယ္။ ထိုကေလးမ်ားမွာ ရွင္သန္မႈမွာလည္း ပညာမတတ္ဆင္းရဲေသာ
မိခင္မွ ေမြးေသာကေလးထက္ ျမင္႔မားၿပီး၊ ထိုကေလးမ်ားကို ပိုမိုေကာင္းမြန္စြာ
ေစာင္႔ေရွာက္ႏုိင္ေၾကာင္းလည္း ေလ႔လာေတြ႔ရွိရပါတယ္။
႔အရပ္၊ကိုယ္အေလးခ်ိန္အတိုင္း ရရွိေစၿပီး ဒီအက်ိဳးသက္ေရာက္မႈဟာ ဖခင္တစ္ေယာက္က ဝင္ေငြကို ကိုင္ထားတာထက္ ေလးဆပိုပါတယ္။ အိမ္ေထာင္ဗာရီရေတြမွာ မိခင္ရဲ႕သံုးစြဲမႈဟာ ဖခင္နဲ႔ကြဲျပားေနပါတယ္။
တဲ႔ျခားနားခ်က္ျဖစ္ေစပါတယ္။ ပညာတတ္မိခင္ဟာ ပညာတတ္ဖခင္ထက္ ကေလးေတြရဲ႕က်န္းမာေရးနဲ႔ ပညာေရးအေပၚပိုၿပီး အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိေစပါတယ္။ ပညာတတ္မိခင္ေတြဟာ ပညာတတ္
ကေလးေတြျဖစ္လာဖို႔လည္း ပိုမိုအားထုတ္ရည္သန္ပါတယ္။ဒီလိုနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးေတြ ပညာတတ္တဲ႔အခါ ဆင္းရဲမႈကို ေလ်ာ႔က်ေစႏုိင္ၿပီး၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈတုိးပြားလာၿပီး၊ လူဦးေရအံုၾကြမႈကို ေလ်ာ႔ပါးေစမွာျဖစ္သလုိ ကေလးမ်ားအတြက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ႔ အနာဂတ္ကို ဖန္တီးေပးႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
သမီးရဲ႕ စြမ္းအင္ျခားနားမႈဟာလည္း ေလ်ာ႔က်လာပါတယ္။ ယေန႔ေခတ္တိုင္းျပည္ေတြဟာ ထုတ္ကုန္ေကာင္းေတြကို ႏုိင္ငံျခားကိုတင္ပို႔ေရာင္းခ်နုိင္မွသာ တုိးတက္ေနတဲ႔ကမၻာနဲ႔ရင္ေဘာင္
တန္းနုိင္မွာျဖစ္ၿပီး ဒီျဖစ္စဥ္မွာ ပညာတတ္အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ အင္အားဟာ မျဖစ္မေနလုိအပ္ပါတယ္။ ပညာတတ္အမ်ိဳးသမီးေတြ မ်ားျပားလာတာနဲ႔အမွ် ႏုိင္ငံေတာ္ဝင္ေငြက တိုးပြားလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
သန္ရပ္တည္ေအာင္ ပိုမိုေဆာင္ရြက္ႏုိင္စြမ္း ရွိပါလိမ္႔မယ္။အိမ္ေထာင္ထိန္းသိမ္းရာမွာလည္း အခ်ိဳးက်တဲ႔အျပင္ လုပ္ငန္းခြင္မွာလည္း ပိုမိုထုတ္လုပ္ႏုိင္စြမ္းရွိၿပီး လခကို ပိုမိုေကာင္းမြန္စြာ ရရွိႏုိင္မယ္။ သူမရဲ႕ ဘဝကိုသာမကဘဲ ရင္ေသြးေတြရဲ႕ဘဝကိုပါ ေကာင္းမြန္စြာ ကာကြယ္ႏုိင္မယ္။ သူမရဲ႕ အခြင္႔အေရးေတြကို ေတာင္းဆိုႏုိင္စြမ္းရွိလာၿပီး၊ ကိုယ္ပိုင္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြကို ခ်မွတ္ႏုိင္စြမ္းရွိၿပီး ဂုဏ္သိကၡာရွိတဲ႔ဘဝလံုၿခံဳမႈရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ျမန္မာမိန္းကေလးေတြဟာ ယေန႔ထက္တုိင္ ပညာေရႊအိုးကို ယေန႔ထက္တုိင္ တန္းတူညီမွ်ပိုင္ဆိုင္ခြင္႔မရႏုိင္ေသးပါဘူး။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၃၄၈ က "ႏိုင္ငံေတာ္သည္ မည္သည့္ႏိုင္ငံသားကိုမွ် လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ ဇာတိ၊ ကုိးကြယ္ရာ၊ ရာထူးဌာနႏၱရ၊ အဆင့္အတန္း၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီး၊ ဆင္းရဲခ်မ္းသာတု႔ိကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ခြဲျခားျခင္းမရွိေစရန္" လုိ႔ ျပဌာန္းထားတာရွိေပမယ္႔ မညီမွ်မႈမ်ားရွိေနဆဲျဖစ္ၿပီး ပညာေရးမွာ ေဆးတကၠသိုလ္ဝင္ခြင္႔အမွတ္ကအစ တူညီမႈမရွိတာကို လူထုေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က တစ္ခါေထာက္ျပခဲ႔ဖူးပါတယ္။
ေတာၿခံဳအံုၾကားေနရာေတြကို (ဆရာဝန္)အမ်ိဳးသမီးေတြက တာဝန္မထမ္းေဆာင္ႏိုင္လို႔ပါတဲ႔။ ထိုစကားမွာ ျမန္မာျပည္အစြန္အဖ်ားေဝးလံေခါင္ဖ်ားတဲ႔ေဒသေတြမွာ စာသင္ၾကားေပးေနေသာ ဆရာမေလးမ်ားကို သြယ္ဝိုက္ေစာ္ကားျခင္းျဖစ္တာမုိ႔ အလြန္ပဲ အားနာစရာေကာင္းလြန္းလွတာ။ အားလံုးသိေတာ္မူတဲ႔အတုိင္း ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးက႑မွာ ၇၆.၄၆% ေသာ ဝန္ထမ္းေတြဟာ အမ်ိဳးသမီးေတြျဖစ္ၿပီး မူလတန္းေက်ာင္းမွ် အႏုိင္ႏုိင္တည္ရတဲ႔ ထိုေက်းရြာေလးမ်ားမွာ တုိက္နယ္ေဆးရံုဆိုတာ အေဝးဆံုးအရပ္မွာရယ္ေလ။
အမွန္မွာေတာ႔ ေဆးတကၠသိုလ္ဝင္ခြင္႔သာမကဘဲ အဆင္႔ျမင္႔ပညာေရးနယ္ပယ္မွာ အမ်ိုဳးသမီးေတြက ခြဲျခားပယ္ဖ်က္ခံေနရဆဲျဖစ္ပါတယ္။
၂၀၁၃-၂၀၁၄ ပညာသင္ႏွစ္ရဲ႕ တကၠသိုလ္ဝင္ခြင္႔ကိုပင္ က်ား၊ မ ခြဲျခားကာ သတ္မွတ္မႈေၾကာင္႔
ေဆးတကၠသိုလ္ က်ား (၄၉၀)၊ မ (၅၀၈)
ရန္ကုန္နည္းပညာတကၠသိုလ္ (အဆင္႔ျမင္႔) က်ား ( ၅၀၀)၊ မ (၅၀၄)
သြားဘက္ဆိုင္ရာ ေဆးတကၠသိုလ္ က်ား (၄၆၉)၊ မ (၅၀၁)
မႏၱေလးနည္းပညာတကၠသိုလ္ (အဆင္႔ျမင္႔) က်ား (၄၈၅)၊ မ (၄၉၇)
လို႔စသည္ျဖင္႔ က်ား၊မ ဝင္ခြင္႔အမွတ္မတူသည္ကို ေတြ႔ရွိရႏုိင္ပါတယ္။
အစိတ္အပိုင္းမွာ ပါဝင္ေနပါတယ္။ အလံုးစံုေသာလူ႔အခြင္႔အေရးေတြဟာ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခုဆက္စပ္ေနၿပီး ၊ မခြဲျခားႏုိင္ဘူးဆိုတာ ဒီပညာသင္ၾကားႏုိင္ခြင္႔ဥပမာကသာ အေကာင္းဆံုးသရုပ္ျပေပးႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔ ပညာသင္ၾကားခြင္႔ကို ျမန္မာမိန္းကေလးမ်ားအားလံုးမရရွိၾကဘဲ ရရွိေသာမိန္းကေလးမ်ားမွာလည္း ညီမွ်မႈမရွိေသာ စည္းမ်ဥ္းမ်ားေၾကာင္႔ သူတုိ႔လိုလားေသာ ပညာေရးအိပ္မက္ကို စြန္႔လႊတ္ေနရဆဲျဖစ္ပါတယ္။
ဗီယက္နမ္ ႏုိင္ငံမ်ားကို ေလ႔လာခ်က္အရ အမ်ိဳးသမီးပညာေရးမွာ ပိုၿပီး ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံေလ ဖြံ႕ၿဖဳးမႈတုိးတက္လာေလၿဖစ္ၿပီး တစ္ႏွစ္ကို GDP ၀.၂ % တိုးတက္လာေၾကာင္း ေတြ႔ရပါတယ္။
ျဖစ္ေစ ၊ အမ်ိဳးသားေရးေၾကာင္႔ ျဖစ္ေစ ၊ ကမၻာႀကီးေျပာင္းလဲေရးအတြက္ ျဖစ္ေစ။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအားလံုး သာတူညီမွ်ပညာသင္ၾကားခြင္႔ရေရးဟာ မျဖစ္မေနအေကာင္အထည္ေဖာ္ရမယ္႔ လူ႔အခြင္႔အေရးျဖစ္
ပါတယ္။ ထို႔အတြက္ အစိုးရရဲ႕ ကူညီမႈနဲ႔ မိဘေတြ၊လူမႈအဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ ေက်ာင္းမ်ားနဲ႔ပူးေပါင္းကာ မိန္းကေလးငယ္ပညာေရးရရွိေအာင္ ႀကိဳးစားရပါလိမ္႔မယ္။ ဘယ္ေလာက္ပဲ ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းပါေစ မာလာလာကို အတုယူၿပီး ကၽြန္မတို႔ ဇြဲမေလွ်ာ႔သင္႔ပါဘူး။
ႏို၀င္ဘာလ ၁၀ ရက္ ေန႔ကို မာလာလာေန႔ အျဖစ္ ကုလသမဂၢက သတ္မွတ္ခဲ႔ပါတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံအေနနဲ႔လည္း မိန္းကေလးငယ္ေတြ (ညီတူညီမွ်) ပညာသင္ၾကားခြင့္ ရရွိေရးကို လႈပ္ရွားမႈ တစ္ရပ္အျဖစ္၊ အမ်ိဳးသားေရးဦးတည္ခ်က္အျဖစ္ ခ်မွတ္္ေဆာင္ရြက္သင္႔ၿပီလို႔ ထင္ျမင္မိပါတယ္။
မရွိပါဘဲ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကိုမွီခိုၿပီး အေရျပားတစ္ေထာက္ကို အေျချပဳၿပီး ဘဝရပ္တည္ခဲ႔မယ္ဆိုရင္ ဒီမိန္းကေလးရဲ႕ မိသားစုဘဝယို႔ယြင္းရံုမွွ်သာ မဟုတ္ဘဲ လူအဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုလံုးရဲ႕ ဆံုးရႈံးမႈျဖစ္ပါတယ္။
ျပည္႔ေနဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ထို႔အတြက္ ကၽြန္မတို႔အားလံုးဟာ ‘မိန္းမတို႔၏ အဆင္းကား ပညာတည္း။ မိန္းမတို႔၏ ဥစၥာကား ပညာတည္း။’ဆိုၿပီး ဆိုရိုးအသစ္ေရးထိုးနားလည္ဖုိ႔ အခ်ိန္က်ပါၿပီ။ ပညာသင္ၾကားေသာ မိန္းကေလးမ်ားရဲ႕ အဆင္႔ျမင္႔ပညာသင္ၾကားႏုိင္ခြင္႔စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို ညီတူညီမွ်ျပဳလုပ္ျပဠာန္းရမယ္႔အခ်ိန္လည္း ေရာက္သင္႔ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။
မယ္႔ကိုး
(လူ႔အခြင္႔အေရးႏွင္႔ ဒီမုိကေရစီဂ်ာနယ္။ ႏုိဝင္ဘာ၊ ၂၀၁၃)
Comments
Post a Comment