ေမြးစားမွာလား ဆြဲစားမွာလား
မ်ားကိုပို႔ခ်သည္။ လုပ္ငန္းအေခၚ အေဝၚအရေတာ့ Ldeation methods ဟုေခၚသည္။ Ideation methods အရေတာ့ လုပ္ခြင္ႏွင့္သင္တန္း တစ္ထပ္တည္းက်ေအာင္ေပးသည္။ ေဘာဂေဗဒအ ေခၚ
အရေတာ့ Division of labor ႏွင့္ Specialization ကို တစ္ထပ္တည္းက် ေအာင္လုပ္ ေဆာင္သည္။
သတ္မွတ္ထားေသာ ဌာနတြင္ တာဝန္က်သည့္ ဝန္ထမ္းသည္ ေကာ္ ပိုေရးရွင္းမွ လိုအပ္ေသာ သင္တန္း ေပးၿပီးသား ဝန္ထမ္းျဖစ္ သြားသည္။ သတ္မွတ္ ထားေသာ အလုပ္တြင္သာ အာ႐ံုရွိဖို႔သာျဖစ္သည္။ တစ္နည္း အားျဖင့္ ထိုဝန္ထမ္းထံမွ innovation ထြက္လာႏိုင္မႈအေျခအေန ပိုမ်ား သည္။ အေၾကာင္းမွာ ထိုဝန္ထမ္း သည္ specialization သေဘာမ်ိဳး အသြင္ ေဆာင္လာေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထုတ္လုပ္မႈလည္းတိုးလာ သည္။ ပိုလည္းစနစ္က်လာသည္။ ထုတ္လုပ္မႈျဖစ္စဥ္တစ္ေလွ်ာက္လံုး အတြက္ လိုအပ္ေသာ workbenches မ်ားႏွင့္ သိုေလွာင္မႈစနစ္မ်ား အတြက္ပါ ေကာင္းမြန္စြာ ေဆာင္ရြက္ လာႏိုင္သည္။ လူတိုင္းတြင္လည္း တာဝန္ရွိ လာသည္။ သို႔ေသာ္လည္း တတ္ကြ်မ္းေသာ ပညာရပ္ ဆိုင္ရာမ်ား ႏွင့္ သံုးစြဲရမည့္ ကိရိယာတန္ဆာပလာ မ်ား အသံုးတည့္ရန္ေတာ့ အေရးႀကီး သည္။ အေၾကာင္းမွာ အရည္အေသြး ဆိုင္ရာနည္းပညာ ဖန္တီးမႈ (Quality Creativity techniques)ႏွင့္ အိုင္ဒီယာ (Idea Generation)တို႔ ေပါင္းစပ္ႏိုင္သည္ႏွင့္အမွ် ဖန္တီး ႏိုင္မႈစြမ္းအားလည္း ျမင့္လာေသာ ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
ေမြးစားသည့္ အပိုင္းျဖစ္ေသာ "trai-ning people to be creative" ဟူေသာ အပိုင္းတြင္ အားနည္းခ်က္ လည္းရွိႏိုင္ ပါသည္။ အထူးသျဖင့္ လုပ္ငန္း အရြယ္အစားႏွင့္ လုပ္ငန္းရွင္ အေပၚမည္မွ်အထိ အက်ိဳးျပဳမျပဳ၊ မည္သည့္ အတိုင္းအတာအထိ ရွိႏိုင္ သည္ဆိုသည့္ အခ်က္ကို ဆန္းစစ္ရန္ လိုပါသည္။ လုပ္ငန္းႀကီးမားေသာ အေန အထားရွိမည္ ဆိုလွ်င္ ေမြးစားေသာ innovation idea သည္ လုပ္ငန္းရွင္ အတြက္ အခြင့္အလမ္း မ်ားသည္။ ျမန္မာျပည္တြင္လည္း လိုင္စင္ရထား ၿပီးျဖစ္ေသာ ဆက္သြယ္ေရး လုပ္ငန္း မ်ားတြင္လည္း ထိုသို႔ေသာ Training people to be creative သေဘာမ်ိဳး လုပ္ေဆာင္လာၾကသည္။ ဝန္ထမ္း မ်ားကိုေရြးခ်ယ္ခန္႔ထားၿပီး၊ လိုအပ္ ေသာ သင္တန္းမ်ားေပးၿပီးမွ အလုပ္ ခြင္ဝင္ေစေသာ နည္းလမ္းျဖစ္သည္။ သင္တန္းေပးျခင္းခံရမည့္ ဝန္ထမ္း မ်ားအေနျဖင့္ very special- specialization ျဖစ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ ကြ်မ္းက်င္ေသာ ဝန္ထမ္းျဖစ္ေတာ့ ျဖစ္လာမည္ျဖစ္သည္။ ထိုကြ်မ္းက်င္ ေသာ ဝန္ထမ္းသည္ျဖစ္စဥ္ တစ္ခုလံုး တြင္ အေသးစိတ္တစ္ခုတြင္ အေသး စိတ္ ွစနခငေူငဖေအငသည ျဖစ္သြားသည္။ ဥပမာ အက်ႌတစ္ထည္လံုးတြင္ ေကာ္လံေလာက္သာ အထူးျပဳခ်ဳပ္လုပ္ တတ္ေသာ လုပ္သားလိုျဖစ္လာပါ Speciazation က သတ္လိုက္သလို ျဖစ္သြားသည္။ ဝန္ထမ္းမွာလည္း ေကာ္လံအတြက္သာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ထိုေနရာတြင္ ပိုၿမဲေစရန္ ႀကိဳးစားရပါ ေတာ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း အလုပ္ ပိုကြ်မ္းက်င္ လာသည္ႏွင့္အမွ် ထမင္း ငတ္ကိန္းပိုဆိုက္ လာသည့္ သေဘာ သည္ ထိုသို႔ေသာ လုပ္ေဆာင္မႈ ေမြးစားျခင္း training people to be creative အပိုင္းတြင္ အမ်ားႀကီးေတြ႕ လာႏိုင္သည္။
လုပ္ငန္းခြင္ အရြယ္ အစားေသး ငယ္ေသာ အေျခအေန တြင္မူ၊ ထိုသို႔ ေသာ ေမြးစားျခင္း အလုပ္သည္ လုပ္ငန္းရွင္အတြက္ ဆံုး႐ံႈးနစ္နာသြား တတ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ ဝန္ထမ္း ကိုသင္ၾကားရာတြင္ Division of labor သည္ နည္းလြန္းေသာေၾကာင့္ Specialization ကိုလည္း သိပ္မခြဲ ျခားႏိုင္၊ ထိုအခါ ဝန္ထမ္းကို training ေပးေသာအခါတြင္ ျဖစ္စဥ္တစ္ ေလွ်ာက္လံုးနည္းပါး သင္ၾကားရသည္။ လုပ္ငန္းႀကီးမ်ားလို very - very specialization လုပ္ထားလို႔ မရေပ။ ဟိုဟာ လည္း တတ္ေအာင္သင္၊ ဒီဟာလည္း တတ္ေအာင္သင္လုပ္ေပးရေတာ့သည္။ အားလံုးတတ္သြား ၿပီဆိုလွ်င္ ဝန္ထမ္း သည္ အေတာင္ အလက္စံုေသာ ေၾကာင့္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ေသာ အျခား လုပ္ငန္းမ်ားသို႔ ကူးေျပာင္းသြားပါ ေတာ့သည္။ ထိုသို႔ေသာ အေျခအေန မ်ိဳးကို ျမန္မာျပည္ရွိ လုပ္ငန္းရွင္ အေတာ္မ်ားမ်ား ညည္းညဴေလ့ရွိၾက သည္ကို ေတြ႕ေနရသည္။ အလုပ္ဝင္ တုန္းကေတာ့ ဘာမွမတတ္ဘူး၊ တတ္လည္းတ တ္ေရာ အလုပ္ေျပာင္း သြားေတာ့တာပဲ ဟူေသာ စကားကို ၾကားရေလ့ရွိသည္။ လုပ္ငန္း အေနျဖင့္ Pratial Specialzation မလုပ္ႏိုင္ ေသးသေရြ႕ေတာ့ ဝန္ထမ္းကိုေမြးစား ဖို႔ စိတ္ကူးမထားမိရန္လိုအပ္သည္။ သို႔မဟုတ္ပါက သင့္လုပ္ငန္းသည္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈလုပ္ငန္းမ်ိဳးမဟုတ္ ေတာ့ဘဲ သင္တန္းေက်ာင္း သေဘာ မ်ိဳးျဖစ္သြားႏိုင္သည္။
အခ်ိဳ႕ေသာ လုပ္ငန္းမ်ိဳးမ်ားကား ဆြဲစားေသာသေဘာ (Brining in Creative People into the Organzation)ကို က်င့္သံုးေလ့ ရွိသည္။ တတ္ကြ်မ္းေသာလူမ်ားကို သာခန္႔ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ဆမ္ ေဆာင္း ဥပမာအရေျပာလွ်င္ ဆမ္ ေဆာင္းသည္ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္တြင္ VIP စင္တာကို ထူေထာင္ခဲ့သည္။ Value Innovation Program Centre တြင္ အလုပ္အမ်ိဳးအစား မ်ားစြာေသာ အသင္း အဖြဲ႕ေလးမ်ားစြာ ပါဝင္ဖြဲ႕စည္း ထားသည္။ ထိုအဖြဲ႕အစည္း မ်ားတြင္ ဆမ္ေဆာင္း လိုအပ္ေသာ မဟာ ဗ်ဴဟာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္း ရန္အတြက္ ႀကိဳးပမ္းေနၾကေသာ အဖြဲ႕ေလးမ်ားလည္း ျဖစ္သည္။ တစ္ဖြဲ႕အေနျဖင့္ တယ္လီဗြီးရွင္း အတြက္ အလုပ္လုပ္ေပးရသလို၊ ေနာက္တစ္ဖြဲ႕အေနျဖင့္ Cell Phones မ်ားအတြက္ အလုပ္လုပ္ေပးရျခင္း လည္းရွိသည္။ ၂၀ဝ၃ ခုႏွစ္ေလာက္ ေရာက္ေတာ့ ဆမ္ေဆာင္းတြင္ ထိုသို႔ ေသာ ပ႐ိုဂ်က္မ်ား ၈၀ ခုေလာက္ အၿပီးအစီးလုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ ခဲ့သည္။ ထိုပ႐ိုဂ်က္မ်ားအတြက္လည္း ႏွစ္စဥ္ကြန္ဖရင့္ေခၚယူသည္။ Annual Value Innovation Confence ္ဟုေခၚသည္။ အေကာင္း ဆံုးစြမ္းေဆာင္ႏိုင္သည့္ အဖြဲ႕မ်ား အတြက္ ထိုက္ထိုက္ တန္တန္
ဂုဏ္ျပဳ သည္။ အမွန္တကယ္လည္း ကမၻာ့ ေဈးကြက္တြင္ ေပါက္ေျမာက္ေအာင္ ေရာင္းခ်ႏိုင္ ခဲ့သည္။
ဆိုလိုသည္မွာ အေကာင္းဆံုးကိုေမြးထုတ္ေပးျခင္း မဟုတ္ပါ။ အေကာင္းဆံုးကို မည္သူ လုပ္ႏိုင္သလဲဟု စိန္ေခၚျခင္းသာျဖစ္ သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ Creative People ကိုေမြးထုတ္ျခင္းထက္ Creative People ကိုေခၚယူ အသံုး ခ်ျခင္းသာျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေသာ Bringing in Creative People into the Organization သေဘာ သည္ လုပ္ငန္းႀကီးအတြက္သာမက လုပ္ငန္းငယ္အတြက္လည္း အသံုးဝင္ လွသည္။
ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္စိုး(ေဘာဂေဗဒ) By အခြင့္အလမ္း
Comments
Post a Comment